9.22.2014

Religia noastra cea de toate zilele - 3.Hotul de "suflete"

Dumnezeu este bun, dumnezeu este drept, dumnezeu te iubeste.
De cate ori auzim aceste afirmatii? Daca am auzi "Ponta e bun, Ponta e drept, Ponta te iubeste" am avea vreo reactie? Sau indiferent de personaj, important este ca ne iubeste? Nu cred.

Dumnezeu in sus, dumnezeu in jos.
Anul asta am avut inundatii? Nu, fiindca asa a vrut dumnezeu. Ai un copil sanatos? Multumeste-i lui dumnezeu. Esti politician? Dumnezeu este cel care te sprijina in activitate.

Adevarul este ca in ziua de astazi suntem bombardati cu dumnezeu din toate directiile. Indiferent de subiectul abordat, majoritatea persoanelor il baga si pe doamne-doamne in discutie. Indiferent daca vorbim despre activitati banale zilnice (doamne-ajuta spus de babuta din piata) sau despre proceduri oficiale (icoanele puse la rang de cinste in sali de judecata), dumnezeu ne zambeste de peste tot.
Nu conteaza ca vorbim de inaugurarea unui stadion, inceputul anului scolar, o comemorare sau celebrare au unui eveniment, un preot trebuie neaparat sa fie prezent. In parlament, in scoala, in armata, in administratie, trebuie sa avem prezenta si religia. 

Omniprezenta lui dumnezeu in asta consta. Dumnezeu nu este vreo fiinta supranaturala care are posibilitatea de a exista concomitent in mai multe locuri, ci este un concept care ne este prezentat si introdus in cvasi-totalitatea aspectelor vietii noastre.
Mai nou, propaganda crestina a inceput sa nasca si sfinti moderni: Sf. Efrem cel Nou, deblocatorul de programe informatice si reparatorul de fisiere corupte (http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/marturii/sfantul-efrem-cel-nou-deblocat-programe-informatice-reparat-fisiere-corupte) sau Sf. Nectarie platitorul de rate la banci (http://www.sfaturiortodoxe.ro/sfantul-nectarie-minuni-romania/Sfantul-Nectarie-Minuni-in-Romania-53.php). De ce? De ce era nevoie de niste asemenea sfinti moderni? In curand sa ne asteptam la sfinti care transforma iPhone 5 in iPhone 6?

Toate aceste actiuni (unele minore, altele teribil de importante) fac parte dintr-o excelenta strategie de manipulare pe care biserica o incearca (si in mare parte reuseste). La fel ca orice dictatura, biserica (reprezentantul religiei) este constienta ca adevarul nu va fi acceptat de populatie, fiindca instinctiv omul tinde sa respinga incorsetarile si sa doreasca libertatea. Asa ca libertatea trebuie reinterpretata si omului trebuie sa i se dea motive sa accepte dictatura bisericii.
Potrivit DEX, "a manipula" inseamna "a influența prin diverse mijloace modul de a gândi și de a acționa al unei persoane sau al unei colectivități". Bineinteles ca, avand in vedere definitia de mai sus, manipularea nu este neaparat ceva negativ sau nedorit. Orice manipulare este la fel de benefica pe cat este si scopul urmarit de manipulator. De exemplu, desi multi oameni cred ca recunosc manipularile, multi oameni nu cunosc ca cea mai mare manipulare existenta in societate: SCOALA. Scoala este modul in care statul incearca sa produca cetateni responsabili. Scoala este o manipulare pozitiva cand vorbim de state de drept, in care drepturile omului sunt sfinte si este o manipulare negativa cand elevii sunt educati in spirit fundamentalist si intolerant.
Revenind la biserica, putem spune ca aceasta incearca sa influenteze modul nostru de a gandi si de a actiona?  Indiferent de ce parere avem despre religie cred ca putem accepta ca biserica ne manipuleaza. Este aceasta manipulare buna sau nu? Raspunsul la aceasta intrebare este personal si nu intereseaza in acest articol.

In acest articol vreau sa vorbesc despre modurile in care biserica incearca sa ne castige de partea ei. Cele doua mari directii in care se indreapta manipularea religioasa sunt 1.marketing-ul primitiv si 2.folosirea disonantei cognitive.
Intai as vrea sa fac niste distinctii, spun eu importante.
a) Manipularea presupune in mod necesar disimularea adevarului. Nu suntem in prezenta manipularii atunci cand ii prezentam scolarului teorema lui Pitagora, chiar daca in acest mod influentam decisiv modul in care scolarul se va gandi cu privire la triunghiul dreptunghic. Pentru a putea vorbi de manipulare, este necesar ca subiectul manipularii sa nu cunoasca motivele reale si adevarul pozitiei manipulatorului. Adevarul nu este de natura a manipula.
b) Cand vorbesc despre biserica ma refer la toate persoanele (fizice sau juridice) care propovaduiesc mesajul religios. Nu ma limitez doar la Biserica Ortodoxa Romana, sau la alte asemenea institutii recunoscute. Manipularea este realizata atat de marile institutii (intr-un mod mai organizat) dar si de preoti, de dascali si de diverse alte persoane care foarte probabil nici nu stiu ca manipuleaza, ci cred sincer in prostiile debitate.

1. Marketing-ul primitiv.
Potrivit definitiei oficiale, marketing-ul este "o funcție organizationala și un set de procese menite a crea, comunica și pune la dispoziția clienților a valorii și menținerii relațiilor cu clienții spre beneficiul companiei și al proprietarilor acesteia". Cu alte cuvinte, marketing-ul este procesul prin care un produs devine cat mai vandabil si mai atragator pentru consumatori. In limbaj de mahala, marketing-ul inseamna sa faci invelesti rahatul cu hartie colorata si sa il vinzi drept cicolata.
Respectand cu strictete acest principiu de baza al marketing-ului, biserica preia reperele crestinismului (biblia, dumnezeu, isus) si le aplica ori de cate ori este un motiv de bucurie. Daca suntem in prezenta unui motiv de tristete, dumnezeu este prezent si atunci sa ne aminteasca noua ca tot el va face ca acel moment sa treaca.

Au fost inundatii? Nu? Vedeti ce mare este dumnezeu? Noroc de el.
Au fost inundatii? Da? Lasa ca va ajuta doamne-doamne sa treceti peste asta.

Nu vi se pare ciudat? Cum o fiinta descrisa ca omnipotenta este scutita de raspundere de fiecare data cand ceva negativ se intampla? Sau cand, responsabilitatea divina nemaiputand fi evitata, biserica scoate de sub sutana alibiul perfect: "necunoscute sunt caile domnului". In cuvintele lui Sam Harris, atunci cand se intampla ceva pozitiv in viata noastra, suntem in prezenta unui dumnezeu bun, milostiv si iubitor, dar cand se intampla ceva negativ, brusc dumnezeu nu poate fi inteles cu mintea umana, desi aceeasi minte umana l-a declarat bun si iubitor in primul rand.
Vreti o tigara? De ce nu? Tigarile va relaxeaza si va ajuta sa va linistiti. Tigarile va ajuta sa va faceti prieteni si sa socializati. Efecte negative? Nu exista. Aaaa, cancerul pulmonar sau esofagian, halena sau ingalbenirea dintilor? In primul rand nu este sigur ca aceste afectiuni se datoreaza tigarilor, in al doilea rand ar trebui sa stiti ca nu aveti capacitatea intelectuala sa intelegeti ca aceste afectiuni nu sunt neaparat ceva negativ, ci moduri mai "necunoscute" de a va face sa va simtiti mai bine. Cum ar fi sa va fie prezentate tigarile asa? Fiindca o buna perioada de timp, intr-un mod asemanator se facea marketing-ul pentru tigari.

Tot in acest mod ne este prezentata si biblia. O carte perfecta, recitata de porumbelul sfant si dupa care lumea ar trebui sa isi duca viata. Daca lumea ar trai "biblic" am avea paradisul pe pamant. Bineinteles ca se omite ca lumea occidentala a trait dupa invaturile biblice si perioada respectiva este denumita "the dark ages". La fel cum se omite ca biblia este plina de aberatii stiintifice, de orori morale (sclavie, uciderea copiilor, genocid, viol, incest, etc) si de inadvertente istorice. Nu mai vorbim de contradictiile dintre diversele versete biblice. Dar biblia e perfecta si cine a ajuns la o alta concluzie nu a citit-o cu destula evlavie sau nu are destula inteligenta.

De cate ori am vazut imagini care ne amintesc cu dumnezeu. Fara exceptie, pozele care il mentioneaza pe dumnezeu exprima bucurie. Fie ca e un copil, un asfintit de soare, un curcubeu (din astea mai rare) sau orice, pozele despre doamne doamne sunt in general ca asta: 

In acest mod, dumnezeu este imbracat in haine de firma si trimis la plimbare (a se citi prozelitism) prin mediul virtual, dar nu numai. Din nou produsul la care se face reclama este perfect. Dumnezeu este asociat cu nevinovatia, cu frumusetea, cu sanatatea. Atat. Bolile, moartea, neajunsurile sunt straine de dumnezeu.
Eu as dori sa vad crestini care posteaza si astfel de poze:

NU veti gasi asemenea poze. Tocmai de asta, cu fiecare mentiune despre dumnezeu, religia incearca ce incearca si agentii economici. Sa ne vanda un produs care, chiar in viziunea lor, prezinta defecte si contraindicatii.
Acesta este marketing-ul primitiv promovat de biserica, o actiune destul de stravezie, care ar trebui sa sara in ochi oricarei minti deschise. Insa, astfel cum un asemenea marketing (poate un pic mai elaborat) este de natura a convinge oamenii sa cumpere diverse produse nocive, la fel si in cazul bisericii, aceste procese de crestere a vandabilitatii lui dumnezeu functioneaza destul de bine.
Bineinteles ca biserica nu se multumeste cu aceasta manipulare si astfel ca apeleaza si la metoda nr.2.

2. Disonanta cognitiva.
Sper sa nu plictisesc, insa acum o sa va lovesc cu niste teorie.
Psihicul uman (sufletul, asa cum unora le place sa-i spuna) este compus si dirijat de trei vectori: intelectul (ratiunea), afectul (sentimentele) si comportamentul. Acesti trei "cai" ai psihicului uman interactioneaza unul cu celalalt si se influenteaza reciproc. Ce este foarte important este ca psihicul uman este in echilibru atunci cand acesti vectori au aproximativ aceeasi directie. Daca unul din acestia "trage" intr-o directie diferita fata de ceilalti, psihicul uman se clatina si apare o fractura a acestuia, numita disonanta cognitiva. Pentru a preveni sau a inceta starea de disonanta cognitiva, psihicul uman cauta echilibrul prin apropierea vectorului care s-a indepartat, sau prin apropierea celorlalti "cai" de cel fugar, daca directia vectorului ce a cauzat disonanta nu poate fi schimbata.
Astfel, manipulatorii au realizat ca, pentru influentarea psihicului uman, nu este neaparat necesar a se actiona asupra tuturor celor trei valente ale acestuia, ci manipularea exercitata doar asupra unuia dintre cei trei vectori poate fi suficienta pentru a-i determina si pe ceilalti doi sa se indrepte in directia dorita de manipulator.
Hai sa reluam exemplul cu tigarile. Un fumator citeste diverse studii sau vorbeste cu medicul si afla ca tigarile sunt teribil de daunatoare pentru organismul uman. In acest moment, intervine disonanta cognitiva pentru ca intelectul fumatorului se delimiteaza de comportamentul acestuia. Pentru a restabili echilibrul, aparent omul ar trebui sa se lase de fumat. Aici intervine manipularea care, neputand actiona nici asupra intelectului omului si nici asupra comportamentului, actioneaza asupra sentimentelor acestuia, asociind tigara cu distractia, cu prietenia sau cu aventura. Daca manipularea este suficient de puternica si vectorul sentimentelor blocat bine, atunci intelectul si comportamentul vor fi la randul lor convinse ca fumatul este OK, ba chiar beneficiile depasesc riscurile. Omul se va amagi ca oricum studiile stiintifice sunt inconcludente, ca unchiul Georgica fuma trei pachete pe zi si a murit la 98 de ani, iar daca aceste argumente nu functioneaza omul se va convinge ca placerea unei tigari este atat de mare, incat merita sa piarda cateva zile din viata pentru o tigara.

Biserica se comporta exact ca in exemplul de mai sus. Cu deosebirea ca biserica are parghii de a actiona si asupra comportamentului uman. Sa nu credeti ca definim comportamentul doar ca totalitatea actiunilor pe care le intreprinde fiinta umana. Tot aici intra si stimulii informationali pe care omul ii primeste din mediul inconjurator.
Aici as vrea sa mentionez ca biserica nu manipuleaza chiar pe toti oamenii. Exista unii indivizi pentru care vectorul intelect este aproape atrofiat, astfel ca acei oameni nu se gasesc vreodata in situatia disonantei cognitive. Pur si simplu nu are cine sa cauzeze disonanta.

Revenind la cazul general, avand in vedere educatia, avansul stiintei, sursele de informare si imposibilitatea bisericii de a nega accesul la cunoastere, am fi tentati sa credem ca omul, folosindu-si ratiunea va respinge misticismul si superstitiile. Sau macar va respinge prostiile ritualice si in general tot ce tine de religie, chiar daca nu va nega existenta vreunui zeu.
Adevarul este putin mai nuantat. Asa cum am spus mai sus, odata ce omul realizeaza aberatiile religioase care i-au fost prezentate drept adevar, intervine starea disonanta. Intelectul respinge religia, comportamentul si afectul nu resping religia. Daca omul nu a fost indoctrinat si infricosat de mic, starea disonanta nu se manifesta iar echilibrul psihic este restabilit instantaneu.
Daca omul a fost crescut in spiritul religiei (iar 99% din romani asa au fost crescuti) se instaleaza starea de disonanta si pentru aceasta stare, biserica s-a pregatit.
a) Comportamentul. 
Mersul la biserica regulat (daca esti bun crestin te duci la biserica cel putin in FIECARE duminica), rugaciunea, postul, tot felul de traditii, pelerinajele, sarbatorile, toate acestea sunt actiuni pe care psihicul uman este conditionat sa le considere ca aducatoare de "bine". Si, dupa conditionare, sa le caute in continuare. In acest mod se stabileste un cerc vicios (rugaciune-stare de bine-rugaciune) a carui rupere este perceputa ca negativa de catre psihicul uman.
De asemenea comportamentul uman este afectat si de repetitie. Incepe campania electorala. O sa vedem poze cu Udrea/Ponta/etc pe toti stalpii. De ce? Nu stim cine e Ponta? Nu stim ca Ponta candideaza? Ba stim. Insa si consilierii lui Ponta stiu ca psihicul uman considera ca ceea ce este mai familiar este si mai placut. De aceea vom avea milioane de Udrea zambind la noi de pe stalpi. Cu fiecare poza, psihicul uman o place din ce in ce mai mult pe Udrea.
Religia nu face nota discordanta. Peste tot si cat mai mult. Numarul urias de biserici, isusii care ranjesc la noi de peste tot, popii care apar peste tot, impunerea religiei in scoli sunt niste metode destul de simpliste (dar eficiente) de a-l face pe dumnezeu cat mai familiar si cat mai prezent in viata individului. Astfel dumnezeu va fi si el asociat cu starea de "bine" psihic.
b) Afectul
Nu stiai? Dumnezeu te iubeste. Tu de ce nu il iubesti? Iubeste-l!
O alta directie a manipularii este indreptata catre sentimentele umane. Prin prezentarea lui dumnezeu ca iubitor si bun si frumos, se incearca creerea unor sentimente umane catre acest dumnezeu, sentimente care sa dea iluzia unei relatii personale pure si perfecte dinte credincios si divinitate.
Insa dumnezeu nu este doar bun si dragastos. Dumnezeu este si just. Iar justetea presupune si pedepse. Pedeapsa lui dumnezeu este previzibila si implacabila, faptele care atrag o asemenea pedeapsa sunt mai putin previzibile, dar asta nu e o problema pentru religie. Insa doar faptele atrag pedeapsa? NU. Ca sa fii pedepsit este suficient sa nu crezi. Este suficient sa te indoiesti. Astfel, religia a pregatit de mult terenul pentru o eventuala confruntare cu ratiunea, consolidand in fiinta umana ideea ca e mai bine sa crezi, nu sa gandesti prea mult.
O astfel de relatie bazata concomitent pe dragoste si pe frica este un scut impotriva oricaror argumente rationale, pentru simplul motiv ca o asemenea relatie nu raspunde la argumentele rationale, dar si pentru ca afectul uman a fost pregatit din timp cu privire la "diavolul" ratiunii.
c) Intelectul
Este adevarat ca manipulatorii au realizat ca este suficienta actiunea asupra unora dintre vectorii psihicului uman, nu asupra tuturor, insa nu strica sa incerci sa influentezi toti cei trei "cai".
In general, argumentele rationale prezentate de apologetii religiosi (argumentul din moralitate, argumentul cosmologic, argumentul legiuitorului, complexitatea ireductibila) sunt simple fracturi ale logicii sau aberatii stiintifice, care oricum nu vizeaza decat demonstrarea existentei unei entitati numite Creator. Niciunul din argumentele prezentate nu isi propune sa il dovedeasca pe dumnezeu sau pe allah, Zeus, etc, ci doar pe Creator.
O alta arma "rationala" a religiei este si atacarea teoriilor stiintifice care sunt in contradictie cu perceptele lor. Si aceste "rationamente" sunt destul de rare fiindca biserica a realizat ca aceste argumente nu sunt decat expresia falsei dihotomii. Chiar daca maine teoria evolutiei este infirmata, dumnezeu este la fel de real ca si acum.
Religia nu cheltuie prea multa energie cu ratiunea, stiind ca manipularea corect facuta asupra comportamentului si afectului este suficienta pentru convingerea individului.

In acest mod, afectand doar vectorii potriviti si cu privire la care biserica poate exercita presiune, intelectul uman este readus in "matca normala" si dezechilibrul psihic este prevenit. Biserica mai bifeaza o victorie asupra intelectului.

Tipurile de manipulare prezentate mai sus sunt teribil de simpliste. Personal cred ca marea partea a agentilor manipulatori nici nu stiu ca ce fac ei se numeste manipulare. Insa efectul lor este devastator. In Romania, acest efect este responsabil cu apropierea de unanimitate religioasa.


Tot facand parte din cazurile de manipulare de mai sus, este si modul in care religia interactioneaza (mai bine zis, violeaza) cu educatia. Despre asta, in articolul urmator.

No comments:

Post a Comment